Volle Maan Kalender
Je leest nu...

7 simpele gewoontes voor 2020

0
Health & happiness

7 simpele gewoontes voor 2020

7 simpele gewoontes voor 2020 - VolleMaanKalender.nl

Het is weer bijna een nieuw jaar. Dé tijd om nieuwe gewoontes te creëren en slechte gewoontes te laten gaan. Hier zijn 7 simpele gewoontes die je in het nieuwe jaar absoluut mee moet nemen. Klein, maar met veel impact.

1) Maak je bed op

Begin je dag goed en maak je bed op. Je toekomstige ik is je in de avond dankbaar. Het is zo’n kleine moeite en het geeft je meteen een voldaan gevoel. Ik snap heus wel dat je er tegenop ziet, maar geloof mij: je hebt in de ochtend al meteen een fijne taak volbracht en ’s avonds stap je heerlijk een fris en mooi bed in. Het kost je slechts 2 minuten van je tijd, maar hiermee toon je jezelf dat je gedisciplineerd bent en taken kunt volbrengen. Daarnaast staat het ook netter en oogt de slaapkamer meteen minder rommelig. En minder rommel (in zicht) geeft ook weer rust in het hoofd.

Je hebt trouwens verschillende manieren van bed opmaken, waaronder het dekbed rechttrekken en het dekbed openklappen. Ik ga zelf vaak voor ’t laatste. Zo kunnen de lakens en matrassen lekker luchten. Als ik visite krijg of ik heb nieuwe lakens, dan maak ik ze strak – en gesloten – op. Kies wat werkt voor jou.

2) De 2-minuten regel

Over 2 minuten, discipline en minder rommel gesproken: de 2-minuten regel helpt enorm voor een opgeruimd huis en hoofd. Het zit simpelweg zo: kan je een taak binnen twee minuten doen, doe ‘m dan meteen. Bijvoorbeeld vuile was wegbergen, je bed opmaken of rommel van het aanrecht opruimen/wegpakken. Hier geldt: niet nadenken, maar doen!

Een opgeruimd persoon verlaat een ruimte nooit met lege handen. Er is altijd wel iets dat je mee kan nemen naar daar waar het hoort. Het legen van een klein prullenbakje, sokken uit de was wegvouwen of lege drinkbekers naar de keuken brengen. Het is allemaal binnen 2 minuten te doen. Neem deze gewoonte mee naar 2020 en je zult zien dat kleine taken geen grote obstakels hoeven zijn. Geeft ook weer rust in je hoofd!

3) Focus je op één ding tegelijk

Een valkuil waar we allemaal intrappen: meerdere dingen tegelijk doen. Je bent de vaatwasser nog aan het opruimen of je switcht (vaak onbewust) alweer naar een andere taak. En je internetbrowser, zeg eens eerlijk: hoeveel tabbladen heb jij tegelijk open? In the end geeft je dit een heel onrustig gevoel. Je lijkt ineens bergen werk te moeten doen en je hebt ‘alles tegelijk’. Maar ga gewoon één voor één langs alles. Doe je taken stuk voor stuk en handel ze dan ook volledig af. Geen losse eindjes, open tabbladen of half uitgeruimde vaat meer. Éérst afmaken: dan verder.

En wat hierbij ook helpt: maak een takenlijstje van taken die gedaan moeten worden. Zo houd je overzicht. Ik snap namelijk wel dat je echt niet meteen alles af kunt werken, maar als je het opschrijft heb je het in ieder geval uit je hoofd. Zet er ook de voortgang bij. Of de status, als je bijvoorbeeld nog ergens op moet wachten. Lekker overzichtelijk en makkelijk bij te houden!

💡 Tip: via Google Keep kun je het lijstje delen met andere gebruikers. Mijn vriend en ik houden hier gezamenlijk huishoudelijke taken en boodschappenlijstjes in bij. Handig!

4) Zorg voor jezelf

Selfcare is wellicht hét woord van de afgelopen paar jaar. En dat is niet voor niets. Voor jezelf zorgen is belangrijk. Werk je weleens zo hard door dat je vergeet te eten? Hoe vaak heb je de sportschool geskipt het afgelopen jaar (eerlijk zeggen!)? En pak je wel je verdiende rust?

Selfcare zit al in kleine dingen. Je kan bijvoorbeeld een dagje offline gaan, je kan meer bewegen en beter gaan eten. Een half uurtje wandelen per dag klinkt als een hele opgave, maar wat is een half uur op een hele dag nou echt? Daarnaast helpt wandelen ook nog ‘ns bij het afvallen en geeft het je een gelukzalig gevoel.

Selfcare is ook een lange wellness-sessie thuis: steek kaarsjes aan in de badkamer, luister een bath time chill muziekje op Spotify en gebruik je lekkerste producten en geurtjes. Iets langer douchen dan normaal? Helemaal okay! Daarna lekker in comfy outfit op de bank met een fijn boek en een thee.

Tip: ken je de nieuwste Rituals lijn al? De lijn heet The Ritual of Jing: een ritueel dat geïnspireerd is door het eeuwenoude Chinese concept van ‘Jing’, dat staat voor kalmte, stilte en rust. 🎑

5) Lezen (of luisteren)

Iets lezen is niet alleen ontspannend: het verrijkt ook je kennis. Of ’t nu een chicklit is, een ‘simpel’ tijdschrift of een selfhelp-boek: lezen is voor iedereen. Het is vooral een kwestie van jezelf de tijd gunnen. Een half uurtje lezen per week is al heerlijk. Vlak voor ’t slapen gaan, onderweg of gewoon op zondagmiddag… Heerlijk! Daarnaast kun je natuurlijk ook naar podcasts of audioboeken luisteren. Dat kun je ook doen als je aan het douchen, koken of autorijden bent.

Aan het einde van het jaar heb je zóveel nieuwe kennis opgedaan! Dat geeft naast gespreksstof ook voldoening voor jezelf. En wie weet ga je die kennis, net als ik, weer delen met anderen?

Dit boek over selfcare en rituelen raad ik je van harte aan:

💡 Tip: op Spotify zijn veel leuke en leerzame podcasts te vinden, waaronder die van de Universiteit van Nederland. Zij praten over vanalles: van het effect van verliefdheid tot aan het ontstaan van het heelal. Daarnaast zijn op YouTube veel kanalen te vinden die lekker wegluisteren, maar waar je ook wat van leert. Een aantal van mijn favorieten zijn Psych2Go, Practical Psychology en The Art of Improvement.

Gewoonte 6: Mediteren

Mediteren klinkt heel zweverig, en wellicht vind je dat ’t niet voor jou geschikt is. Gek genoeg is mediteren helemaal niet zo zweverig. Mediteren gaat juist over aarden. Één zijn met jezelf. Je kan je intenties zetten, je even verliezen (en daarom juist vinden) in het moment en tot rust komen.

Mediteren doe je op je eigen tempo en op je eigen voorwaarden. Begin maar eens met een paar minuten, gewoon ’s ochtends na het opstaan. Denk aan wat je die dag zou willen bereiken. Hoe wil je je voelen? Waar ben je dankbaar voor? Dankbaarheid maakt je neurale netwerk trouwens sterker, wist je dat? Daar lees je hier alles over.

Gewoonte 7: Neem de tijd voor je geliefden

Het is ZÓ belangrijk om tijd te hebben (en te nemen!) voor je geliefden. Familie, vrienden, je geliefde… ze zijn allemaal ontzettend nodig in je leven. Je weet nooit wanneer het de laatste keer is dat je hen ziet. Neem ze niet voor lief. Waardeer je naasten en zorg voor een goede band. Als jij tijd investeert in je geliefden, dan krijg je dat ook terug.

Je geliefden maken je gelukkiger. Natuurlijk komt geluk van binnenin, en moet je vooral gelukkig zijn met jezelf, maar er zijn studies die hebben aangetoond dat een goede band met je familie, vrienden en geliefden (mentale) ziektes flink kunnen verminderen.

Heb jij nog simpele gewoontes om deze lijst aan te vullen? Laat het weten in de comments. Fijn 2020 gewenst! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Volg ons op Instagram!