Laat jij duidelijk genoeg aan de buitenwereld zien wie jij bent en waar je voor staat? Vooropgesteld: jij bent jezelf en daarmee ben je al uniek. Maar uniek zijn en hiermee opvallen zijn twee verschillende zaken. Personal branding is dé manier om jezelf zichtbaar te onderscheiden. Waarbij jij jezelf bent – je eigen merk. Een goed voornemen voor het nieuwe jaar!
Hoe is 2025 voor jou?✨ Ontdek het nieuwste boek van spiritueel uitgeverij AnkhHermes: Antwoorden uit het Universum.
Het is december, dus we mogen weer praten over goede voornemens. Goede voornemens kunnen gewoontes worden, als je ze maar lang genoeg volhoudt. Dan slijten de handelingen zo in je dagelijks doen, dat het geen goed voornemen meer is, maar onderdeel van je routine. Een goed voornemen doe je omdat je iets van jezelf wil verbeteren. In dit artikel heb ik het over het verbeteren van je eigen (online) merk. Het merk van jezelf. Wie jij bent.
Waarom?
We zijn zó bescheiden in Nederland (en vooral in het oosten van het land, waar ik zelf vandaan kom). Vooral níet laten zien waar je goed in bent. En al helemaal niet over jezelf zeggen dat je er goed in bent. Maar waarom eigenlijk niet? Hoe kan iemand jou nu vinden als je jezelf verstopt? Als je niet actief uitdraagt wat wie jij eigenlijk bent?
Daar komt personal branding bij om de hoek kijken.
Wat is personal branding?
Personal branding draait, zoals de naam al doet vermoeden, om jou. Jij bent je eigen merk. Het is hoe jij je laat zien aan de wereld, hoe je jezelf verkoopt en hoe je overkomt op anderen. Met behulp van de volgende vragen kom je dichter bij de kern van jouw personal branding.
- Wie ben je?
- Waar sta je voor?
- Wat is jouw missie?
- Waar ben je goed in?
- Wat maakt jou uniek?
- Waar zit jouw meerwaarde?
- Hoe herkennen mensen jou?
Starten met je personal brand
Zet bovenstaande vragen eens op (digitaal) papier en sta bij elke vraag stil. Noteer je ingevingen en antwoorden. Niet alleen feitelijk, maar ook hoe je je voelt. Dit proces mag best even duren, want je moet goed nadenken over jezelf. Maar ook: wat zijn jouw persoonlijke normen en waarden, welke missie wil ik uitdragen en wat hoort daar dan bij? Of wat moet ik juist laten gaan?
Dit document wordt je startpunt. Dit is een werkdocument, waar je altijd in mag schrijven en bewerken. Zie het als je nulmeting, zodat je over een jaar kunt kijken waar je in gegroeid bent.
Zelfscan & authenticiteit
Doe vervolgens eens een kritische zelfscan. Hoe zie jij jezelf in de spiegel als je vanuit de ogen van een onbekende naar jezelf zou kijken. Doe die zelfscan ook eens digitaal. Hoe ziet jouw online profiel er uit? Ben je zichtbaar of gluur je alleen maar mee via social media? En als je wat zegt, matcht dat dan met wat je wíl uitdragen?
Ik geloof zelf heel erg in de kracht van authenticiteit, dus ik zal de laatste zijn die jou moet zeggen dat je iets ‘moet’ doen. Ben je stil via social media, ga dan niet ineens allerlei posts bedenken omdat het hip of trending is. En doe al helemaal niet de posts na die goed scoren. Dan ben je jezelf niet en mis je helemaal het idee van personal branding.
Wat je wel kan doen is nadenken over de variant die bij jou past. Het hoeft geen borstklopperij te zijn. En je hoeft er ook geen ‘smaakje’ aan mee te geven. En als je het moeilijk vindt om jezelf complimenten te geven (we’ve all been there, right?), dan kun je ook eens beginnen met een digitale post over wat je bijvoorbeeld samen met anderen hebt gedaan. Zo draag je gezamenlijk de complimenten. Het is trouwens écht iets voor vrouwen om zichzelf niet goed een compliment te kunnen geven. Mannen zijn daar veel makkelijker in. Misschien mag je hier wel een vleugje masculine energie van meekrijgen. Wat meer Yang bij je Yin.
5 Tips om jouw goede voornemen van personal branding te laten werken
- Start klein (dit is wel lastig, hoor): beschrijf in één zin wie jij bent en waar jij voor staat. Dit is je personal brand statement.
- Doe eens een zintuigen-check op basis van je personal brand statement. Gebruik alle zintuigen. Als mensen het over jou hebben (of als jij het over jezelf hebt), wat voel je dan? Wat zie je, wat ruik je, wat hoor je en wat proef je? Speel in op gevoel en emotie. Mensen onthouden geen feiten, maar wel hoe jij hen laat voelen.
- Check je LinkedIn-profiel: is je foto nog actueel? Zijn alle teksten nog actueel? Wanneer ben je voor het laatst actief geweest in het posten van content? Doe dit ook voor alle anderen profielen, maar je LinkedIn-profiel heeft voorrang. Ben jij privé actief op andere social media platformen en wil je dit niet ‘mengen’ met je zakelijke leven, scherm die accounts dan af. Er is altijd meer van jou online te vinden dan je zelf misschien denkt.
- En daarover gesproken: je hebt een digitale voetafdruk. Google jezelf eens en kijk wat er omhoog komt. Je hebt altijd het recht om je naam en beeld ergens te laten verwijderen. Mail redacties/websites als dit voor jou relevant is en dien een verzoek in om verwijderd te worden. Of laat je achternaam weghalen. Doe dit niet bij content die juist past bij jouw personal brand statement.
- Begin met het maken van content. In ieder vakgebied valt er wel iets te schrijven. Wat zijn jouw skills en waarom ben jij uniek in wat je doet? Maak van deze niche (misschien wel?) je kracht en deel je kennis. Je kunt dit publiceren op je LinkedIn-profiel, maar ook op je eigen website. Of als gastblogger bij websites die veel bezoekers trekken in jouw interessegebied/vakgebied. Mensen leren zo jouw naam en na verloop van tijd ben je een autoriteit.
Leestip: Brand me!
Wil je je verdiepen in de wereld van personal branding?
Pak regie op je loonbaan: werk aan je zichtbaarheid! Met deze woorden is het boek Brand me! van Helmi Geeve samen te vatten. Helmi is reputatie-expert, crisismanager en personal branding coach. Ze helpt professionals bij het ontwikkelen van hun personal brand en hun verhaal. Vanuit haar jarenlange kennis en ervaring ontstond dit boek, waarmee ze nóg meer mensen inspireert tot het schrijven van een eigen verhaal. Een eigen merk. Een eigen brand.
Wat zo tof is aan Helmi is dat ze helemaal haar merk is. Gaat ze ergens heen, dan zie je haar in haar eigen branding kleuren. Het boek, haar kledingstijl en haar online verschijning: alles is in stijl. Het zit in haar DNA. En die tips (en meer!) geeft ze mee in haar boek.
Brand me! is te verkrijgen via TheBrandMe.nl (de gehele maand december met extra korting!) of bij Bol.com. Leuk voor onder de kerstboom of als eindejaarsgeschenk/nieuwjaarsgeschenk voor je relaties.
• Nadi Zoetebier • The future belongs to those who believe in the beauty of their dreams 🙏 • Eigenaar van VolleMaanKalender.nl, liefhebber van astrologie en spiritualiteit • Moeder van zoontje J ’21 • Energetisch Therapeut in opleiding •