Volle Maan Kalender
Je leest nu...

How-to: doelen stellen voor 2020

0
Health & happiness

How-to: doelen stellen voor 2020

How-to: doelen stellen voor 2020 - VolleMaanKalender.nl

Aan het einde van het jaar blik je vaak terug. Wat heb je bereikt? Het kan maar zo zijn dat je jezelf heel wat doelen hebt gesteld, zoals gezonder leven of iets nieuws leren, maar deze niet hebt behaald. En hoe kan het toch dat het zo lastig is om doelen te behalen? Ik deel graag mijn drie-stappen-plan met je, zodat je voor 2020 realistische doelen kan stellen en deze ook kunt behalen. Have fun reading!

Stap 1: Bepaal je visie

De eerste stap voor het bepalen van je doelen gaat om het bepalen van je visie. Waar wil je naar toe? Wat wil je behalen? En heel belangrijk: waarom wil je dit behalen? Maak het zo concreet mogelijk. Hoe moet het voelen? Hoe ziet het eruit als je je doel gehaald hebt? Wie zijn erbij betrokken?

Wil je gezonder leven? Maak dan een visie van jezelf in een gezondere versie. Voel hoe je fitter en sterker bent. Voel hoe je lekkerder in je vel zit. Voel hoe je meer uit het leven kan halen. Als je je visie duidelijk hebt, en je weet waar je ’t voor doet, dan kan je je lijstje met doelen maken. Vervolgens ga je die uitvoeren – the hardest part, kan ik je vertellen. Stap 2 kan je helpen bij het maken van een planning.

💡 Tip: Pinterest is een fijne app om een moodboard te maken. Een moodboard is een bord – offline of online – met ideeën en hersenspinsels. Hier zet je plaatjes, quotes en meer op. Alles dat bijdraagt aan het ideale scenario van je uiteindelijke doel post je hier.

Stap 2: Plannen

Nu je je visie en je doelen duidelijk hebt, kan je gaan bepalen wat je nodig hebt om er te komen. Breek de doelen op in kleine stukjes. Kleine stukjes die – al dan niet dagelijks – gaan bijdragen aan het behalen van je doel.

In het voorbeeld van gezonder leven weet je al: ik moet uitzoeken wat voor mij een gezondere levensstijl is ten opzichte van mijn huidige levensstijl. Moet je meer water drinken? Doe dat dan. Wil je gezonder eten? Haal dan gezondere producten in huis. Meer bewegen? Go for it!

Alles valt of staat met een planning. Lukt het niet om meer water te drinken omdat je het vergeet, zet dan wekkertjes zodat je er aan herinnert wordt. Maak je boodschappenlijst zo concreet mogelijk en ga niet elke dag naar de supermarkt. Bedenk vooraf al je recepten. Sommigen doen ook aan mealprepping: het vooraf voorbereiden van je eten. Zo weet je zeker dat je wat gezonds in huis hebt en dat vermindert weer de drang om naar ongezond en gemakkelijk eten te grijpen. Voor bewegen is het net zo: plan iedere dag een half uur beweegtijd voor jezelf in. Ga voor een wandeling – dat ruimt ook je hoofd lekker op.

Voor ieder doel zijn heel wat subdoelen te bedenken. En per subdoel zijn er heel wat manieren om ervoor te zorgen dat je je er echt aan houdt. Ga d’r maar eens mee aan de slag! En over aan de slag gaan sproken… Stap 3 is ACTIE.

Stap 3: Actie!

je hebt je visie rond, je doelen bepaald en je planning gemaakt. Nu is ’t tijd voor the works. Consistentie is de sleutel tot succes in het behalen van je doel. Of nog mooier: in het creëren van een nieuwe gewoonte. Een gewoonte creëer je in 21 dagen, dus zorg ervoor dat je alles minimaal 21 dagen doet. Wil je van een gewoonte een nieuwe levensstijl maken, dan moet je ‘m minimaal 90 dagen doen. Wat is nu 90 dagen op een heel leven? Ik deel hier 7 simpele gewoontes voor 2020 met je.

The magic you’re looking for is in the work you’re avoiding.

De eerste stap is blind vertrouwen op jezelf. Dat je ’t kan en dat je ’t gaat halen. Daarna is het weten. Weten dat je ’t kan. En weten dat je ’t gaat halen. Jij bent uiteindelijk verantwoordelijk voor het al dan niet halen van je doelen en ’t veranderen van je leven. Dat kan niemand voor je doen. Bovenstaande quote zegt ’t allemaal: dat wat jij heel graag wil, daar moet je voor werken. En je moet er voor blijven werken, niet eenmalig. Niet één dag gezonder leven, maar een gezond persoon worden. Van één week sporten word je niet fitter of sterker. Wel van 52 weken consistent sporten.

Blijf kijken naar de lange termijn, houd je visie goed voor ogen en weet dat succes niet over één nacht ijs gaat. Je hebt alleen invloed op ’t hier en nu, dus gebruik dat moment. Succes! ✨

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Volg ons op Instagram!