Volle Maan Kalender
Je leest nu...

How-to: Positief zijn (en blijven)

0
Health & happiness

How-to: Positief zijn (en blijven)

How-to: Positief zijn (en blijven) - VolleMaanKalender.nl

Positief zijn en blijven: het is niet altijd even makkelijk. Zeker niet in onzekere tijden, zoals nu met de coronacrisis. Omdat een positieve insteek het leven een stukje makkelijker en fijner maakt, deel ik mijn persoonlijke tips graag met je. Lees gauw verder!

Allereerst: verdriet en negativiteit mag er zijn. Want ja, zonder duisternis geen licht. En zonder negativiteit en verdriet dus geen positiviteit en blijdschap. Het één kan niet bestaan zonder ’t ander. Dus voel je je negatief of ben je verdrietig: dat is helemaal okay! Laat die emoties ook komen. Zoals expert op ’t gebied gelukskunde Mirjam Spitholt zo mooi kan zeggen: “Emoties zijn als vis, vers het lekkerst”.

1) Wees dankbaar

Wees dankbaar! Je wordt er automatisch gelukkiger van. Het zijn de kleine dingen die ’t ‘m doen: de geur van de lente of van versgewassen handdoeken, het feit dat je lief naast je ligt of de gedachte aan een nieuwe dag. Als je meteen na ’t opstaan drie dingen bedenkt waar je dankbaar voor bent, dan is je mindset voor die dag al positief. Je begint je dag heel anders dan als je je bedenkt wat er mogelijk (let op: mogelijk) niet goed zal gaan. Laat ook vooral je telefoon nog even liggen, dan word je ook niet beïnvloed door iets van buitenaf. En ehh, als je dagelijks dankbaarheid beoefent, leg je ook nog eens nieuwe ‘weggetjes’ aan in je hersenen. Tof hè? Het is hartstikke gezond!

2) Sta optimistisch in het leven

Optimistisch in het leven staan is makkelijker gezegd dan gedaan, dat snap ik wel. Het is echter wel een tool die je kunt beoefenen. Denk in mogelijkheden – hoe gek dat soms dan ook zal zijn – in plaats van onmogelijkheden. Zie je beren op de weg? Je weet dat er ook knuffelberen bestaan, hè. En ken je die mooie quote van Pippi Langkous nog? ‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan’. Optimisme dus. Het glas is half vol, en niet half leeg. En het komt wel goed, echt. En als je even hulp nodig hebt, zeg dan tegen jezelf: ‘Ik doe dit gewoon’.

3) Lach

Lachen is gezond. Sterker nog: een echte lach zorgt voor een flinke boost van dopamine, endorfine en serotonine in je bloed. Je wordt er gelukkiger en rustiger. Dus wat maakt jou aan het lachen? Zoek dat dan op! Het kan een tijdschrift zijn, je favo muziek of het rondlopen in de stad. Alles is mogelijk!

Wist je dat het vandaag, 20 maart 2020 – de Internationale Dag van het Geluk is? Die dag is in 2006 door United Nations New World Order in het leven geroepen. Hun missie? Alle inwoners van de wereld moeten in 2050 gelukkig, gezond en vrij zijn. ✨ Je kan zelf aan dit initiatief bijdragen door tips te verspreiden rondom positiviteit, door elkaar op te beuren en door een lach door te geven.

4) Wat is jouw invloed?

Ken je de ‘cirkel van invloed’? Het werkt heel simpel. Heb je ergens invloed op? Pak die kans dan aan en beïnvloed de situatie. Heb je géén invloed op iets? Laat het dan ook los – het ligt buiten jouw macht en erover piekeren maakt je alleen maar onzeker en gestressed. En dat is het helemaal niet waard.

Wat er om je heen en buiten jou om gebeurd, heb je niet zelf in de hand. Hoe je daar op reageert echter wel. En dat is een mindset-switch die voor meer positiviteit in je leven kan zorgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Volg ons op Instagram!